C-1 Dtan bir etki olmakszn kendi kendine suda lp su yzne kan balklar yenmez. Fakat suyun alp kurumasndan, fazla scak veya souktan len veya kular tarafndan ldrlen, su iinde bal tutulmakla ve buz iinde skmakla len balklar yenir. slam lmihali (mer Nasuhi Bilmen)
C-2 Kur'an- kerim'de bir ayet-i kerime var. Meali yle: Allah, hibir nefse gcnn yettiinden fazlasn teklif etmez. (Bakara Suresi, 2/286)
Alimlerimiz, bu ayet-i kerimeyi eitli ynlerden tefsir etmiler. Fkh alimleri, bu ayeti fkh ynnden, kelam alimleri ise itikat ynnden incelemiler. Bu ikinciler, yani kelam alimleri ayette geen g yetme meselesini akl ynyle ele alm ve u manada birlemiler: dnyann ssz bir kesinde yaayan ve cemiyet hayatndan uzak bir insan, mcerret aklyla, hangi hakikatleri bilmeye g yetirebilirse, sadece onlardan sorumludur. Mcerret akl denilince, bir peygambere muhatap olmam, kendisine ilahi emirler ulamam, rehbersiz kalm bir akl anlyoruz.te, byle bir akln ulaabilecei saha konusunda, deiik grler ileri srlm: itikat imamlarndan, mam Maturudi Hazretleri, insann, kendi akln kullanarak bir yaratcsnn olduunu bilmeye g yetirebilecei grndedir. Ve byle bir insann Allah'a inanmaktan sorumlu tutulacan, dier iman rknlerinden ve ibadetlerden ise sorumlu olmayacan ifade eder. Bir dier itikat imam olan mam Eari Hazretleri ise, byle bir insann, peygamber olmakszn, Allah' bilmesinin de mmkn olamayaca fikrini savunur ve bu adamn bir taa bile tapsa necat ehli yani kurtulua erenlerden olacan syler. Grld gibi, her iki imamn da ittifak ettikleri esas nokta u: Kii, iinde bulunduu artlarda, neyi bilmeye g yetirebiliyorsa ondan sorumlu!.. phesiz, hakikati en iyi bilen Allah'tr. Onun ilmine havale ederiz.
C-3 Selman (r.a)'den yle rivayet olunmutur; dedi
ki: Ben Tevrat'ta, "Yemein bereketi, yemekten
nce elleri ve az ykamaktr." (szn) okumutum. Bunu Peygamber
(asv)'e anlattm. Bunun zerine (Hz. Peyamber):
"Yemein bereketi yemekten nce elleri, yemekten sonra
da elleri ve az ykamaktr." buyurdu. Sfyn (es-Sevr), yemekten
nce elleri ykamay mekruh grrd. (Tirmiz, Et'ime 39; Ahmed b. Hanbel, I,
441.) Bu hadislerde grld gibi nemli olan ellerin temiz oluncaya kadar ykanmasdr. Belli bir say takyidi yoktur.