eyhi adna irad faaliyetinde bulunan ve srlanmasndan sonra yerine geen kimse demek olan halfe nsn- kmil anlamnda bir tasavvuf terimidir. Szlkte arkada olmak, birinin arkasndan gelmek, yerine gemek anlamlarna gelen half kknden tretilmis olup birinin yerine geerek iini, grevini devam ettiren eklinde aklanan halfe kelimesi (oulu hulef, halif) terim olarak biri siyasette, dieri tasavvufta olmak zere balca iki alanda kullanlmaktadr. Bir kimsenin dier bir zatn yerini tutmasna hilfet, halife tayin etme iine de istihlf veya tahlf denir.
Hazreti avs Abdulhakim Bilvnis (ks) bir sohbetlerinde, halifelik ksmdr,
Birincisi: Cenab Hakk'tan dorudan Resulullaha (as) gelir, O'ndan da silsiledeki sdta, onlardan da hayattaki mride bildirilir. Mrid de halifelik emri gelen kiiye tebli eder. Bu kii bu emri reddedemez. Bu zellikteki kii kalb, letif ve Nefyu isbat virdini sras ile ekip bitirmitir.
kincisi: Mrid, kendi eyhi veya silsiledeki baka meayihlerle istiare kurarak baz ztlara halifelik verebilir. Bu zt da ayn ekilde seyri slkunu tamamlamtr.
ncs: Mrid; uygun grd bir
ahsa, ksa zamanda vazifesini tamamlatr veya onu ileye tabi tutar veyahutta kendi gr ve yetkisine dayanarak bir kiiye hilafet verebilir, buyurmulardr.
Bir halifede bulunmas gereken kriterler:
1-Halife olan zatn eyhinden yazl bir icazeti var m veya ihvan kardelerinin ekser ounluunun olduu ortamda eyh efendi o zat iaret buyurmu mu?
2- lmi ehliyeti var m?
3-Sulkunu ikmal etmi mi?
4-eri erife uygun bir yaants var m? Yaants snneti seniyyeye uygun mu?
5-Genel olarak zahir ve batn ilmini kendinde birletirmi, dier bir deyile ilmiyle amil ulemann ounluu onun irada ehliyetli olduuna kanaat getirmi mi?
6-nsanlarla maddi olarak ilikileri hangi dzeyde? Genelde alan snfnda m yoksa elinde az bir ey bile olsa paylaan biri mi?
Yukarda sorduumuz sorular birincisi hari bir insanda mevcutsa o insan zaten Allahn halifesidir. nk o yeryznde Allahn istekleri dnda bir ey zaten yapamaz. Gnl her zaman Hakka dnk olduu iin ilahi ilhamlara muhatap olur. Rabbi onun gren gz tutan eli yryen aya olur. lahi muhafazann iine alnr. Yani enbiyay izam hazerat nasl masum iseler, bu vasflardaki zatlar da mahfuz olurlar.
te byle bir yaantya, hle, iradeye ve anlaya sahip evliyaullah izam hazerat gerek manada halifetullahtr. Akas onlar icazetlerini Allahtan almlardr. Onlar yeryznde her ilerini Allah adna ve Allah iin ilerler. Hakkn rahmeti ve merhameti onlarda tecelli eder. Halka efkat ve merhamet nazar ile bakarlar. Fakat ilahi hudutlar almaya balandnda Allah zlcell hazretlerinin celali onlarda tecelli ederek canlar pahasna mcadele ederler. nk onlarda Allah ak mkemmel derecede olduu iin maukun incinmesine asla tahamml edemezler.
Bunun aksine bugn Ben falann halifesiyim., Filan zamanda bana ryada verdiler., Ben bir gn yanlarndayken sadece bana sylediler., eyhimin zamannda sulkumu bitiremedim ama siz bana intisab edin ben sonra sulk bitiririm. gibi ispat mmkn olmayan ekillerle hilafet veya eyhlik iddiasnda bulunmak manevi yol kesicilikten baka bir ey deildir. avs (ks) hazretlerinin Eer birisi arkta, birisi garbda iki mridiniz ayn anda sekerat haline dmken ikisinin de imann kurtarmaya koamayacaksanz, gidin dada ekyalk yapn, mmetin imanyla uramayn. Daha az gnah ilemi olursunuz. buyurduu gibi bir duruma dmemek gerekir. Yine byklerimiz Eer bu eyhlik iddiasnda bulunanlar bu iin zorluunu bilseler arslandan kaan ceylan gibi bu iten kaarlar. buyurmulardr.