NFAK VE SADAKANIN
FAZLET
Ayeti Kerimede Yce Rabbimiz Onlar
gaybe inanrlar, namaz dosdoru klarlar, kendilerine rzk olarak
verdiimizden de Allah yolunda harcarlar.( Bakara :3) Buyrur. Rasulullah (s.a.v.) de Bir hurma tanesinin yarsyla dahi olsa,
kendinizi cehennem ateinden koruyun.( Buhari ,Edeb:34) buyurmaktadr.
nfak, Allahn verdii nimetlere krdr.
Her trl infak mal ve maln bereketini artrr. Yoksul zmrelerin eline geen
para her eyden nce insan onurunu ykseltir, i gc kalitesini artrr. Bunun
yannda artan satn alma gc sayesinde ykselen talep hacmi ekonomik hayat
hareketlendirir. nfak sayesinde zenginle fakir arasnda gven, sayg ve sevgi
oluur. Bylece slm kardelii de gerekleir.
Rasulullah
s.a.v.in benzetmesiyle Mslmanlar tek vcut gibidir. Vcudun bir azas
szlaynca bu ary dier organlarn duymamas, bu derdi paylamamas mmkn
m? Toplumda fakirlerin haklarna riayet edilmemesi, vcuttaki bir uzvun
kanamas gibidir; vaktinde tedbir alnmazsa kan kayb daha ok hastalanmaya,
belki lme yol aar. Fakirlerin haklarn ihmal sosyal bir kanamadr ve
vaktinde tedbir alnmazsa sosyal bnyenin saln yitirmesine yol aacaktr. Bu
durum, toplum zerindeki ilah yardmn, rahmet ve bereketin ekilmesi
demektir. Bugn toplumumuzda grlen ekonomik problemlerin nemli bir ksm bu
hastalkla ilgilidir.
Mmin, Allah
yolunda datmann bir grev ve sorumluluk meselesi olduunun bilincindedir.
Her eit mal ve nimeti, asl kayna olan Allaha nisbet eder. Onlara rzk
olarak verdiklerimizden ifadesi mminin zel mlk ve gerek malik anlayn
dzenler. Bylece infak eylemi, kiinin datt eylerin kendi zel mal
olmadn, kendi zel mlkiyetinden tasarrufta bulunmadn hatrlatarak onun
bencilliini krar. Mminlerin tm yaptklar, Allahn verdii rzktan infak
etmektir. yleyse aslnda mmin bir postacdr, bir veznedardr, bir
emanetidir.
Kuranda
genellikle iyiliklerin sevab bire on olarak gsterildii halde, Allah yolunda
yaplan infakn sevabnn bire yedi yz ve daha st olduu bildirilmitir. Bu
da infakn Allah katndaki deerini gsterir. phesiz infakn birok faydas
bulunmaktadr. Bu faydalarn banda, infak eden kiinin bakasna karlksz
yardmda bulunmann i huzurunu yaamas gelir. Dier taraftan infak sayesinde
kii kibir, gurur, cimrilik ve bencillik gibi dinimizce yerilen kt
vasflardan kurtulur. Unutmamak gerekir ki toplumda fakir-zengin ayrm yerine
sayg ve sevginin, kin ve nefret yerine kardeliin olumasnn en byk
vastalarndan birisi infaktr.
Bir kii
balanm bir deveyi Hz. Peygamber s.a.v.e getirerek, Bunu Allah yoluna
balyorum. dedi. Hz. Peygamber s.a.v ona, Bunun karlnda, kyamet
gnnde sana yedi yz deve verilecektir ki, hepsi nianlanmtr. buyurdu.
Ebu Hreyre
r.a.tan rivayete edildiine gre, Rasulullah s.a.v yle buyurdu:
Durumuna
gre bir gm para yz bin gm paray geebilir.
Oradakiler;
Bu nasl
olur, dediler. Rasulullah s.a.v yle buyurdu:
Bir adamn
iki gm paras olsa birini tasadduk etse; dier adamn da pek ok mal olmu
olsa da ondan alp yz binini infak etse durum nasl olur? Bir dnn!..
(Buhar, Tefsir 146; Mslim, Zekt 21),
Sevdiimiz
mal verebilmek
Allah
yolunda yaplan harcama, hele de bu harcamann maln sevilen eidinden
yaplmas, kiiyi birr/stn iyilik derecesine ulatrr. Nitekim Cenab- Hak
yle buyuruyor: Sevdiiniz eylerden Allah yolunda harcamadka birre/iyilie
asla eriemezsiniz. Her ne harcarsanz Allah bilir. (l-i mran, 92). Bu ayet
indii zaman, birok sahabi Hz. Peygamber s.a.v.e mracaat ederek en ok
sevdikleri eyleri Allah rzas iin baladklarn bildirmilerdir. Mesela
Eb Talha r.a., Mescid-i Nebevnin karsnda bulunan ve Beyraha denen ok
kymetli bahesini vermitir. Hz. mer r.a. da Hayberden hissesine den
deerli ganimet topran vakfetmitir. Zeyd b. Hrise r.a. Seyl adndaki
nl atn tasadduk etmesini Hz. Peygamber s.a.v.den istemi, O da at same
b. Zeyd r.a.a vermitir.
Hasan- Basr k.s. yle der: Bir kimse
sevdii bir tek hurmay bile Allah rzas iin sadaka olarak verirse bu
ayetteki birre mazhar olmu olur. bn mer r.a. da sadaka olarak sk sk
eker datr ve ardndan Sevdiiniz eylerden vermedike, fazilet ve stn
sevaba eriemezsiniz. ayetini okuyarak: Benim de en ok sevdiim tatldr..
diye eklermi.
Hz. Cbir
r.a., Ben hicret edenlerden veya ensardan mal sahibi olup da infakta bulunmayan
hi kimseyi hatrlamyorum. diyerek sahabenin tavrn anlatmtr.
Nafi r.a.
anlatyor:
bn mer
r.a. bir eyi fazla sevdi mi, onu hemen Allah yolunda feda ederdi. Kleleri
onun bu huyunu bildikleri iin aralarndan azat olmak isteyen biri kendini
ibadete verirdi. O da hemen azat ederdi. Dost ve arkadalar ona:
Vallahi
bunlar seni aldatyor, dediler. O da;
Allah
yolunda bizi aldatanlara aldanmay biz de kabul ediyoruz, dedi.
Bir akamzeri
onunla beraberdim. Hatr saylr bir bedelle satn ald rahvan bir devesi
vard, ona binmiti. Bir ara devenin yry ok houna gitti. Hemen deveyi
ktrp bize;
Yular ve
semerini karn ve onu nianlayp kurbanlk develerin arasna brakn, dedi.
(Kandehlev, Hayats-Sahabe, 2/231
Cenab Allah cmlemize rzas dorultusun da
infak etmeyi nasip ve myesser eylesin. Amin. Her halde Tevfik ve hidayet yce
Allahtandr.
Kilis vaizi: Mehmet dumrul