TEVAZU
Tevazu; slam ahlaknda gzel huy olarak bildirilen hasletlerden
biri. Byklk gstermemek,
kibirlenmemek, alak gnll olmak. Tevazu, makam ve rtbe itibariyle kendinden
aada olanlara byklk gstermemektir. Tevazuunun ar miktarna aalk,
bayalk denir. Dnyada ele geen nimetler, mallar, rtbeler, mevkiler, insana
Allah Telnn ltfu ve ihsandr. Mevki ve servet sahiplerinin tevazu
gstermeleri, onlarn olgunluklarn gsterir. Bir menfaate kavumak veya bir
zarardan korunmak iin tevazu gstermeye tabasbus, yaltaklanma denir.
Dilencilerinki byledir. Bu ise irkin bir huydur.
Kibir ve kendini beenmek en kt
huylardandr. Tevazu ise kibri ve ucubu yok eden, en gzel peygamberi bir
ahlaktr. Bir kii ilmen, mal cihetinden ve makam ve mevki bakmndan
ykseldike tevazuu artyor, insanlara kar kibirlenmiyor, kendini onlardan
stn grerek insanlar tahkir etmiyor ise o kii gerekten hrmete layk bir
insandr. lmi arttka, mal oaldka ve mevki bakmndan ykseldike kibir
ve ucub iinde insanlar kmsyorsa o kii sfr insandr.
Kudsi bir hadisi erifte Allah Tel yle
buyurmaktadr:
Kibriya benim rtm, azamet de
izarmdr. Bu sfatlardan biri ile benimle niza edeni helak ederim. ( Mslim )
Rasulullah salllallahu aleyhi ve sellem
btn mahlkatn en stn, en ereflisi, Allah Telnn en sevgilisi olduu
halde O insanlarn en MTEVAZI olan idi.
bni Ebi seleme, Ebu Said el Hudri
radyallahu anhudan insanlarn yiyecek, iecek giyecek ve binilecek eyler
hususunda yaptklar yeniliklerden soruyor. Ebu Said el-Hudri radyallahu anh
de yle cevap veriyor:
Ey karde olu! Allah iin ye. Allah iin
i. Allah iin giy. Bu hususlarda byklenme, vnme. Riya, gsteri ve israf
masiyettir. Evinde Rasulullahn yaptklarn yap. O koyun saar,
ayakkablarn tamir eder, elbiselerindeki skkleri diker, hizmetileri ile
yemek yer, evine lazm olan eyleri ardan satn alp getirirdi. Yemek yerken
elini yalamaktan, fakir zengin herkesle musafaha etmekten saknmazd. Kk
byk karlat herkese selam verir, davetleri kabul eder, davet edileni ve
davette ikram edileni asla kmsemezdi. O yumuak ahlakl, gzel geimli,
gler yzl idi. Ar olmamak zere sert, zilletten uzak olarak mtevaz, israftan
beri olarak cmert ve ince kalpli idi. (ihya)
Zillete dar olmadan mtevaz olmak ne gzel
ahlaktr. Tevazu, kibirle zillet arasnda, itidal noktasnda bir peygamber
ahlakdr.
Yeryzne baknz meyve veren aalar,
gller, iekler hep balarn yere doru emiler sanki lisan- hal ile
Topraktan yaratldk yeniden toprak olacaz diyorlar. Meyvesiz aalar ise
balarn semaya doru ykseltmilerdir. Akbetleri ya kereste olmak ya da odun
olup yanmaktr. Allah Tel yle buyurmaktadr;
Allah byklk taslayanlar sevmez ( Nuh
23 )
phesiz bana ibadetten yz evirip byklk
taslayanlar hor ve hakir olarak cehenneme gireceklerdir. ( Mmin 20 )
Rasulullah sallallahu aleyhi ve sellem de
yle buyurur:
Kalbinde hardal tanesi arlnda kibir
bulunan kimse cennete giremez. ( Mslim )
Allah iin tevazu gstereni Allah
ykseltir. Kibirleneni alaltr. ktisat edeni zenginletirir. sraf edeni
fakir yapar, ok zikreden kiiyi sever. ( Bezzar )
Tevazu ile ilgili bir kssa;
Ahmed Rufai Hazretleri, bir gn
talebelerine:
- inizde
kim bende bir ayp gryorsa bildirsin, dedi.
Mritlerinden biri:
- Efendim,
sizde byk bir ayp var, diye cevap verdi.
Aybn talebesine soracak kadar kendini am
bu mtevaz insan hi kzmad, talebesi byle sylyor diye zlmedi, belki
sadece aybndan kurtulabilmek midiyle sordu:
- Syle
dedi, kardeim, o aybm nedir?
Talebe gzleri dolu dolu,
- Bizim
gibilerin size talebe olmas, dedi.
Bu sz gnllere ok tesir etmi, sohbette
bulunan herkes alamaya balamt. Ahmed Rufai Hazretleri de alyordu. Bir
ara sadece;
- Ben sizin
hizmetinizim, ben hepinizden aaym diyebildi.
Tevazu ile
ilgili baka bir hikye;
Bir adam, kt yoldan para kazanp bununla
kendisine bir inek alr. Neden sonra, yaptklarndan piman olur ve hi olmazsa
iyi bir ey yapm olmak iin bunu, o zamanlar ayn zamanda aevi ilevi
grmekte olan bir dergha balamak ister.
Tevazu Ve
ncelik Adam Hac Bekta- Velinin derghna gider. Durumu Hac Bekta-
Veliye anlatr ve o helal deildir diyerek bu kurban geri evirir.
Bunun
zerine adam Mevlevi derghna gider ve ayn durumu Mevlanaya anlatr. Mevlana
ise bu kurban kabul eder. Adam ayn eyi Hac Bekta-i Veliye de anlattn
ama onun bunu kabul etmemi olduunu syler ve Mevlanaya bunun sebebini sorar.
Mevlana yle der:
Biz bir karga isek, Hac Bekta- Veli bir
ahin gibidir. yle her lee konmaz. O yzden senin bu hediyeni biz kabul
ederiz ama o kabul etmeyebilir.
Adam enmez
kalkar Hac Bekta derghna gider ve ona, Mevlanann kurban kabul ettiini
syleyip bunun sebebini bir de Hac Bekta- Veliye sorar.
O da yle
der:
Bizim
gnlmz bir su birikintisi ise Mevlanann gnl okyanus gibidir. Bu yzden,
bir damlayla bizim gnlmz kirlenebilir ama onun engin gnl kirlenmez. Bu
sebepten dolay o senin hediyeni kabul etmitir.
TEVAZUUN ADABI
- Kendini byk grmemek.
- Dosta
dmana gler yz gstermek.
- Kendi
nefsini her zaman ktlemek.
- Baston
tamak.
- Hizmeti
veya rak ile oturup sohbet etmek.
- Makam
bakmndan kendisinden ok aa olanlarla oturmak.
- Sefil,
kimsenin kymet vermedii kiilerle ayn sofraya oturmak.
- Toplant
ve cemiyetlerde ileri atlmayp gerilerde durmak.
- Zenginlik
ve gzelliiyle vnmeye tenezzl etmemek.
- Halka
eziyet veren eyleri yollardan kaldrmak.
- Fakir ve
yoksullarla oturup sohbet etmek.
- Merkebe
binmek.
- Pazardan
ald eyay srtnda tamak.
- ocuklara
selam vermek.
- Yamal
fakat temiz elbise giymek.
- i ve
hizmetisine yardm etmek.
- Verilen
hediyeye geri evirmemek.
- Ona daha
iyisi ile karlk vermek.
- Verilen
hediyelerden orada bulunanlara ikramda bulunmak.
- Bana bir
bela gelen mmin kardeini teselli etmek. ( Mecmaul Adab ; Sofu zade Seyyid
Hasan Hulusi )
Hasan Hocamz Divann da;
Zengin,
fakir deme, selamn ver,
Tevazu ehlini her insan sever.
Dnyada rahat etmek iin en gzel yol,
Herkesle iyi gein, alak gnll ol. ( Hasan Hoca Divan )
Kilis
il vaizi: Mehmet Dumrul